Faglig viden
tablet-menu
Faglig viden
mobile-menu

Søg artikler

63 artikler

ARBEJDSMÆSSIGE TENDENSER – HVORDAN ARBEJDER VI I FREMTIDEN?
I en globaliseret verden med stor konkurrence og en høj forandringstakt er det nødvendigt med innovation, og her er det en kritisk faktor at have de bedste medarbejdere. Virksomheder skal tilpasse sig skiftende markeder, forskellige økonomiske strukturer og
politiske strømninger.
1. februar 2016
I disse måneder arbejder kommunerne med budgettet for 2016-2019 og der er som altid mange udfordringer: Hvordan får man finansieret mere hjemmehjælp til en voksende gruppe af ældre? Hvordan sikres den bedste skole? Hvordan kan der skabes bedre tid til de små i daginstitutionerne?
Ved at optimere brug og drift af kommunens ejendomme, kan der skabes økonomisk råderum for at løse nogle af de mange udfordringer. Denne artikel giver forslag til hvordan der kan arbejdes med forskellige effektiviseringstiltag.
1. august 2015
De fleste ved, at beliggenhed er vigtig når både private og virksomheder vælger hvor de skal bosætte sig. Hvordan og hvilke beliggenhedsfaktorer der påvirker prisen for både ejerboliger og erhvervslejemål er nu undersøgt af forskere fra Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi ved Københavns Universitet.
1. maj 2015
I de seneste år har vi set en stigende interesse for merværdi som koncept inden for Facilities Management (FM), og for hvordan man skaber og måler merværdi. Der anvendes et væld af forskellige betegnelser og definitioner, og der opereres med mange forskellige typer af merværdi, såsom brugsværdi, kundeværdi, økonomisk værdi, miljømæssig værdi, kulturel værdi og relationel værdi.
1. februar 2015
Hvordan kan implementeringen af FM påvirke byggeresultatet og omkostningerne ved nybyggeri? Som bygningskonstruktør med stor interesse for rådgivning og projektering, herunder med Facilities Management som professionsretning, lå det lige til for mig at skrive 7. semesters speciale omhandlende påvirkningen af bygningsresultatet ved implementering af Facilities Management under projekteringsfaserne, herunder med fokus på efterfølgende drift og vedligeholdelse af byggeriet.
1. august 2014
Der er en tæt sammenhæng mellem kontorfaciliteter og virksomhedens produktivitet. Det skal FM-organisationen ifølge den erfarne britiske FM-er John Hanlon udnytte ved at argumentere for, at forbedringer af faciliteterne tjener sig selv hjem igen. Eksempelvis i form af mindre sygefravær.
1. maj 2014
På DFM-netværks årskonference i januar 2014 holdt Thomas Bundgaard Jensen et oplæg om reform af ejendomsområdet i Høje-Taastrup Kommune. I artiklen følger forfatterne op på oplægget og beskriver mulighederne for, at FM-området bliver et IT-understøttet strategisk ledelsesområde. De peger også på en række af de farer, der lurer på vejen.
1. maj 2014
Energiselskabet NRGi har i tre år brugt en central affaldsopsamlingsløsning i deres hovedkvarter. Systemet med færre skraldespande har givet økonomiske besparelser. Samtidig har løsningen gjort medarbejderne aktive og styrket virksomhedens grønne profil.
1. maj 2014
Gennem indsamling af lejemålsprospekter og beregning af alle udgifter kan det
konstateres, at prisen for en kontor arbejdsplads kun varierer lidt i forhold til
beliggenhed, fordi huslejen udgør under halvdelen af det samlede beløb. Med
Space Management kan man undgå overflødige m² og reducere de samlede
omkostninger. I jagten på den laveste omkostning til lejemålet skal man dog
passe på ikke at ødelægge medarbejderens produktivitet, hvilket for alvor vil
koste dyrt.
1. august 2013
   1 ... 4 ... 7   

                     

                     

 

Annoncer