Søg artikler
102 artikler
På årskonferencen bliver det dokumenteret at vejen til succes for FM går gennem en række strategiske valg, der er helt afhænger af de udfordringer og muligheder, som virksomheden står med. Årskonferencen har i år som særligt tema, hvordan man gør FM til en fuldgyldig del af forretningen.
1. februar 2017
Siden Poul Holt Pedersen i 2012 overtog ansvaret for DRs FM har han forsøgt hele tiden at gå på to ben: Lavere omkostninger og bedre faciliteter skabt ud fra et fælles virksomhedsperspektiv. Han har arbejdet konsekvent på at løfte ”DR Ejendomme & Service” til at være en strategisk funktion, der på lige fod med andre funktioner kan komme med strategiske input til ledelsen og som kan levere strategiske oplæg inden for FM på de generelle strategiske udfordringer, som DRs direktion har udpeget.
1. februar 2017
Da VELUX Gruppen var et ungt firma, var den gode ide –ovenlysvinduet der giver mulighed for at udnytte rummet under taget – beskyttet af patent og mønsterbeskyttelse. Men det, der i dag sikrer, at virksomheden opretholder sin unikke position som global markedsleder, er et konstant fokus på relevansen i at bringe frisk luft og dagslys ind i folks hjem koblet med innovative produkter og en stadig mere effektiv global organisation.
1. februar 2017
De 98 danske kommuner er forskellige i størrelse, men står over for de samme udfordringer med hensyn til at eje, bygge, drifte, vedligeholde og udvikle faciliteter som skoler, daginstitutioner, administrationsbygninger og sportshaller. CFM og FOA har sammen gennemført en undersøgelse af 6 kommuners erfaringer med at etablere et nyt ejendomscenter og 65 kommuner har via en national spørgeundersøgelse suppleret med deres erfaringer med at etablere et ejendomscenter. Denne artikel bringer de væsentligste resultater til inspiration for dem der selv står overfor etablering af et ejendomscenter.
1. november 2016
DESIGN KONKURRENCEN MED DE RIGTIGE PARAMETRE
I DRs udbud af serviceydelser i 2015 var der ikke mulighed for forhandling med leverandørerne efter tilbuddene var afgivet. Det betød, at vi alene kunne finde vinderne ud fra de afgivne tilbuds opfyldelse af udbudsmaterialets krav – og uden mulighed for efterfølgende dialog og ændringer af kravsspecifikation, tilbud og kontrakt. Der var med andre ord tale om ’ét skud i bøssen’ for leverandøren ved tilbudsafgivelse, og derfor lagde vi meget arbejde i at designe konkurrencen rigtigt.
I et tidligere nummer af FM Update (nr. 02/2016, s.20) kunne du læse om DRs FM udbud, hvor DR gik fra en stor, integreret partneringkontrakt med én leverandør til flere mindre kontrakter med flere leverandører. I dette nummer kan du læse om de kriterier, som DR lagde til grund for valget af leverandører af de nye aftaler.
I DRs udbud af serviceydelser i 2015 var der ikke mulighed for forhandling med leverandørerne efter tilbuddene var afgivet. Det betød, at vi alene kunne finde vinderne ud fra de afgivne tilbuds opfyldelse af udbudsmaterialets krav – og uden mulighed for efterfølgende dialog og ændringer af kravsspecifikation, tilbud og kontrakt. Der var med andre ord tale om ’ét skud i bøssen’ for leverandøren ved tilbudsafgivelse, og derfor lagde vi meget arbejde i at designe konkurrencen rigtigt.
I et tidligere nummer af FM Update (nr. 02/2016, s.20) kunne du læse om DRs FM udbud, hvor DR gik fra en stor, integreret partneringkontrakt med én leverandør til flere mindre kontrakter med flere leverandører. I dette nummer kan du læse om de kriterier, som DR lagde til grund for valget af leverandører af de nye aftaler.
1. november 2016
FM er i dag et strategisk indsatsområde i virksomheden og det har ændret rammevilkårene – både for FM afdelingerne, leverandørerne og rådgiverne.
Forholdet mellem leverandør og kunde er under udvikling, og der stilles i højere grad krav om output baserede kontrakter, og at leverandørerne kan bidrage til den samlede forretningsudvikling. Vi skal skabe win-win med respekt for både virksomheden og leverandørens forretning.
Forholdet mellem leverandør og kunde er under udvikling, og der stilles i højere grad krav om output baserede kontrakter, og at leverandørerne kan bidrage til den samlede forretningsudvikling. Vi skal skabe win-win med respekt for både virksomheden og leverandørens forretning.
6. september 2016
Arrangement: Konference: Fremtidens FM - mere end outsourcing
Vi får data i stride strømme om bygninger, medarbejdere, kunder og produkter. Hvordan udvikler man sin forretning med Big Data og hvem bliver vinderne. Hvem skal sikre at data bliver genereret, opsamlet og brugt både strategisk og operationelt.
6. september 2016
Arrangement: Konference: Fremtidens FM - mere end outsourcing
Indretning af arbejdspladser – workplace design – er langt fra blot et spørgsmål om at vælge nye møbler og fordele pladsen mellem afdelinger og medarbejderne. Workplace design er et vigtigt og virkningsfuldt redskab, som stadig flere virksomheder anvender til at øge produktivitet, videndeling og trivslen blandt medarbejdere, mindske stress og styrke en bestemt virksomhedskultur.
På DFM netværks årskonference handlede PLH Arkitekters indlæg ’25 år med nye måder at arbejde på’ om, hvordan indretning af arbejdspladser siden slut 80’erne har skiftet fra udelukkende at fokusere på øget arealeffektivitet til i dag også at handle om bæredygtighed, læringsmiljøer og medarbejdernes individuelle behov. I samme periode er facility manageren rykket ind i en strategisk position, hvor indretning, drift og service spiller en væsentlig rolle for at virksomhederne kan nå strategiske målsætninger.
På DFM netværks årskonference handlede PLH Arkitekters indlæg ’25 år med nye måder at arbejde på’ om, hvordan indretning af arbejdspladser siden slut 80’erne har skiftet fra udelukkende at fokusere på øget arealeffektivitet til i dag også at handle om bæredygtighed, læringsmiljøer og medarbejdernes individuelle behov. I samme periode er facility manageren rykket ind i en strategisk position, hvor indretning, drift og service spiller en væsentlig rolle for at virksomhederne kan nå strategiske målsætninger.
1. august 2016
Et traditionelt kunde-leverandør forhold er som en gang tovtrækning, hvor deltagerne i hver sin ende forsøger at vinde. Og selv om der i dag er meget fokus på strategiske partnerskaber, så ender det alligevel ofte med, at parterne sidder på hver sin side af bordet med forskellige målsætninger. Så når kunden vinder, taber leverandøren, og når leverandøren vinder, taber kunden.
1. august 2016
Jeg håber du havde en fantastisk sommer! Nu hvor du har FM Update i hånden, har du sikkert allerede været tilbage på arbejde en rum tid og feriens gode oplevelser ses i bakspejlet.
Jeg synes at magasinet endnu engang minder os om, hvor bredt FM egentlig spreder sig fagligt. Op igennem årene, har FM disciplinen stille og roligt favnet flere og flere af de mange aspekter, der tilsammen udgør vort fagområde. Det stiller krav til uddannelse, organisering, ledelse, strategi og måske ikke mindst: at få omverdenen til at se rationalet i denne udvikling.
Jeg synes at magasinet endnu engang minder os om, hvor bredt FM egentlig spreder sig fagligt. Op igennem årene, har FM disciplinen stille og roligt favnet flere og flere af de mange aspekter, der tilsammen udgør vort fagområde. Det stiller krav til uddannelse, organisering, ledelse, strategi og måske ikke mindst: at få omverdenen til at se rationalet i denne udvikling.
1. august 2016
Annoncer