Faglig viden
tablet-menu
Faglig viden
mobile-menu

Søg artikler

26 artikler

Hvordan Eriksholm Research Center med kun 1700 kvm., flyttede sig fra regneark
og mundtlige aftaler til at arbejde i et professionelt FM system.
28. februar 2018
Var jeg for 3 år siden blevet præsenteret for ideen om, at jeg skulle skrive bacheloropgave
i Facility Management, havde jeg med stor sandsynlighed ikke vidst,
hvilket ben jeg skulle stå på.
28. februar 2018
Kendskabet til egen organisation er vigtig både for at finde
eksisterende data, men også for at tænke forandringen
ind i projektet. Dels så vi i projektet kan planlægge og
informere om forandringen, men også så vi ikke vælger en
løsning, som man ikke kan tilpasse egen organisation og
arbejdsmetoder. Derudover har det været vigtigt for vores
valg, at egne processer ikke bliver ændret radikalt for at
tilpasse sig systemmæssige begrænsninger.
19. december 2017
Vores målsætning om at skabe et fælles FM-system på tværs af 3 campusområder er en udfordring. Mest fordi de 3 store autonome områder værner om deres egne interesser, og deres arbejdsmetoder er vidt forskellige. Samtidig har vi ikke mandat til at ”at trække noget ned over hovedet på dem”.
19. december 2017
Pragmatisme – find det rette fokus for at realisere besparelser. Efter kommunesammenlægningen har vi ikke en central
funktion, der varetager ansvaret for kommunens ejendomme. Som konsekvens mangler vi det nødvendige overblik over, hvilke ejendomme vi reelt set ejer, og hvad vi benytter dem til. Baseret på det faktum vurderer jeg, at der er store effektiviseringsgevinster at hente ved at digitalisere kommunens
bygningsmasse.
19. december 2017
Vi har en tendens til at betragte FM systemer som det der kan redde os. Når vi har det implementeret, så har vi styr på det. Men ligesom alt andet IT, så er det ikke bare at ”sætte stikket i” og så er du flyvende. Markedet for FM systemer er stort, og det kan være svært at navigere i hvilken løsning – og hvilken leverandør man skal vælge. Her kan du læs lidt om de mest almindelige system typer.
24. november 2017
EY har netop afleveret den mest omfattende analyse af facilities management i de danske kommuner nogensinde og den korte historie lyder: FM koster 15 mia. kr. om året i de 98 kommuner, og der kan spares 3,4 mia. kr., men det kræver at kommunerne udvikler ”modne” FM organisationer, der kan arbejde professionelt og strategisk ud fra kerneforretningens strategi og vision.
29. juni 2017
Digitalisering har i en lang årrække været en betingelse for udvikling i mange organisationer. Der er en tendens til, at FM-systemer italesættes som en løsning, der kan understøtte FM-organisationens behov og samtidig give mulighed for optimering af FM – både i tid og i penge. Der er ingen tvivl om, at et solidt og velfungerende FM-system er løsningen, men det er (som med alle andre IT-projekter) ikke ”bare” at købe en løsning, der kan det hele og forvente, at det med det samme løser alle problemer. At implementere et FM-system kræver et godt forberedelsesarbejde i organisationen, og det kræver, at organisationen er med.
28. juni 2017
   1  2  3   

                     

                     

 

Annoncer