København / Konference
Afholdt
1. marts 2018
09:30 - 14:00
Konference & minimesse: FM systemer i Danmark vol. 3
FM systemer i Danmark vol. 3
Optimering og digitalisering af interne processer er højt på dagsordenen i mange FM-organisationer. Der hersker ingen tvivl om at digitalisering giver store muligheder - de organisationer der forstår at udnytte digitaliseringen, kan opnå store besparelser, øget produktivitet og bedre indsigt i data. FM systemerne er et af de digitale værktøjer, der kan effektivisere både dagligdagen og strategien. FM-systemer hjælper både med at ”gøre tingene rigtigt” og giver indsigt til at ”gøre de rigtige ting”.
Men fremdriften og resultaterne i anvendelsen af FM-systemer er begrænsede. En af årsagerne er, at man ikke har tradition for indsamling og strukturering af den grundlæggende data, for hvad man går og laver, og hvor man laver det. Hvis der ikke er grundlæggende data at bygge oven på, kan man implementere nok så mange digitale værktøjer og processer, men man vil fortsat mangle et fundament at stå på, og resultaterne vil blive derefter. Vi vil se på, hvordan vi kan styre udenom denne situation via nogle konkrete eksempler og enkle værktøjer, der kan bruges i alle organisationer - uanset den digitale modenhed.
Torsdag den 1. marts inviterede vi i samarbejde med Basico til det 3. arrangement med FM-systemer som omdrejningspunkt. Denne gang kiggede vi bl.a. på hvordan man kan strukturere indsamling af data og hvordan man kan arbejde med de organisatoriske udfordringer, som følger i kølvandet på at man ændrer på processer og arbejdsgange. Vi havde inviteret 3 indlægsholdere, som kom med hver deres syn på emnet.
Vi afrundede dagen med en workshop, hvor vi vil gennemgå de mest almene udfordringer, dele erfaringer og du vil få et sæt værktøjer med hjem, som du kan bruge i din egen organisation.
Den nyeste rapport "FM systemer i Danmark vol. 3" blev lanceret og kan du downloades. Den indeholder en række cases, hvor bl.a. Jonas Ransing Lindhart, DTU Campus Service, Tore Hvidegaard, 3dbyggeri, Kim Jacobsen, K Jacobsen og Peter Leth Donnerstag, Basico deler ud af deres erfaringer.
Minimesse
Der var også være en minimesse, hvor deltagerne fik lejlighed til at møde:
- Sweco
- Dalux
- MainManager
- MCG
- NTI
- TOPdesk
- Spotland
Program:
Kl. 09:30 Ankomst & morgenmad
- her kan du også få en sludder med leverandørerne
Kl. 10:00 Velkomst
v/Svend Bie, direktør, DFM netværk & Lisbeth Bau-Madsen, partner, Basico
Kl. 10:05 Data for drift - hvordan kommer man i gang med digitalisering af sin bygningsmasse
(let og med mest for pengene)
v/Tore Hvidegaard, adm. direktør, 3dbyggeri
Tore er projektleder for projektet "Data for drift". Her har en række af de største digitale bygherrer over de sidste to år arbejdet på at opsamle og dele viden omkring behov og proces for digitalisering af driften. Tore vil dele erfaringerne fra projektet med fokus på (lav)praktiske erfaringer, de lavthængende frugter, transparens i hvor pengene bliver brugt og hvordan man får meget værdi for få penge - så alle kan være med.
Kl. 10:30 Digitalisering af FM – hvis det ikke kan forklares, kan det ikke forsvares!
v/Kim Jacobsen, indehaver af K-Jacobsen A/S og formand for DFM netværks digitaliseringsudvalg
Digitaliseringen er ikke længere et spørgsmål om hvorfor, men nærmere hvordan og med hvilken værdi og konsekvens.
I dette indlæg fortælles vejen frem, for en succesfuldt implementering af et digitalt FM-system – hvilke argumenter skal FM’eren bruge i sin organisationen, hvordan håndteres ”modstanden mod forandringen”, og sidst og ikke mindst hvordan overvinder FM’eren konsulenternes problematisering af data-definitioner og data-indsamling. Indlægget vil blive eksemplificeret med de overvejelser, forberedelser og erfaringer Teknisk Service fra Syddansk Universitet (SDU) har gjort sig, da de valgte at udskifte deres eksisterende FM-system med et nyt udenlandsk system.
Kl. 10:55 Pause
Kl. 11:05 FM drift og samspillet med økonomisystemer
v/Peter Leth Donnerstag, Manager CFO Services, Basico
Hvordan en organisation sikrer, at forretningssystemerne i FM i samspil med økonomisystemet understøtter den optimale drift af bygninger og øvrige aktiviteter i FM organisationen.
Kl. 11:30 Opsamling, debat og workshop
Når du sætter strøm til din administration, skal du vide hvad du vil fra starten
Workshop: I gang på den rigtige - og konkrete - måde
Baseret på små cases og indspark fra dem, som er gået i gang med digitaliseringen, bliver der mulighed for at få belyst og bearbejdet de udfordringer du kender til fra din hverdag, når det omhandler at komme i gang med digitalisering og optimering af driften. Målet er at deltagerne får en håndfuld konkrete punkter og to-dos med hjem, som gør det mere enkelt og konkret at tage de næste værdiskabende skridt mod en mere effektiv driftorganisation. Mød: Nikolai Randal Petersen, Region H, Henrik Tuxen, Bygningsstyrelsen og Jens Dalsgaard, Københavns Universitet.
Kl. 12:30 Messe, Frokost og uddeling af rapporten FM systemer i Danmark vol. 3
Kl. 13:30 Tak for i dag
Optimering og digitalisering af interne processer er højt på dagsordenen i mange FM-organisationer. Der hersker ingen tvivl om at digitalisering giver store muligheder - de organisationer der forstår at udnytte digitaliseringen, kan opnå store besparelser, øget produktivitet og bedre indsigt i data. FM systemerne er et af de digitale værktøjer, der kan effektivisere både dagligdagen og strategien. FM-systemer hjælper både med at ”gøre tingene rigtigt” og giver indsigt til at ”gøre de rigtige ting”.
Men fremdriften og resultaterne i anvendelsen af FM-systemer er begrænsede. En af årsagerne er, at man ikke har tradition for indsamling og strukturering af den grundlæggende data, for hvad man går og laver, og hvor man laver det. Hvis der ikke er grundlæggende data at bygge oven på, kan man implementere nok så mange digitale værktøjer og processer, men man vil fortsat mangle et fundament at stå på, og resultaterne vil blive derefter. Vi vil se på, hvordan vi kan styre udenom denne situation via nogle konkrete eksempler og enkle værktøjer, der kan bruges i alle organisationer - uanset den digitale modenhed.
Torsdag den 1. marts inviterede vi i samarbejde med Basico til det 3. arrangement med FM-systemer som omdrejningspunkt. Denne gang kiggede vi bl.a. på hvordan man kan strukturere indsamling af data og hvordan man kan arbejde med de organisatoriske udfordringer, som følger i kølvandet på at man ændrer på processer og arbejdsgange. Vi havde inviteret 3 indlægsholdere, som kom med hver deres syn på emnet.
Vi afrundede dagen med en workshop, hvor vi vil gennemgå de mest almene udfordringer, dele erfaringer og du vil få et sæt værktøjer med hjem, som du kan bruge i din egen organisation.
Den nyeste rapport "FM systemer i Danmark vol. 3" blev lanceret og kan du downloades. Den indeholder en række cases, hvor bl.a. Jonas Ransing Lindhart, DTU Campus Service, Tore Hvidegaard, 3dbyggeri, Kim Jacobsen, K Jacobsen og Peter Leth Donnerstag, Basico deler ud af deres erfaringer.
Minimesse
Der var også være en minimesse, hvor deltagerne fik lejlighed til at møde:
- Sweco
- Dalux
- MainManager
- MCG
- NTI
- TOPdesk
- Spotland
Program:
Kl. 09:30 Ankomst & morgenmad
- her kan du også få en sludder med leverandørerne
Kl. 10:00 Velkomst
v/Svend Bie, direktør, DFM netværk & Lisbeth Bau-Madsen, partner, Basico
Kl. 10:05 Data for drift - hvordan kommer man i gang med digitalisering af sin bygningsmasse
(let og med mest for pengene)
v/Tore Hvidegaard, adm. direktør, 3dbyggeri
Tore er projektleder for projektet "Data for drift". Her har en række af de største digitale bygherrer over de sidste to år arbejdet på at opsamle og dele viden omkring behov og proces for digitalisering af driften. Tore vil dele erfaringerne fra projektet med fokus på (lav)praktiske erfaringer, de lavthængende frugter, transparens i hvor pengene bliver brugt og hvordan man får meget værdi for få penge - så alle kan være med.
Kl. 10:30 Digitalisering af FM – hvis det ikke kan forklares, kan det ikke forsvares!
v/Kim Jacobsen, indehaver af K-Jacobsen A/S og formand for DFM netværks digitaliseringsudvalg
Digitaliseringen er ikke længere et spørgsmål om hvorfor, men nærmere hvordan og med hvilken værdi og konsekvens.
I dette indlæg fortælles vejen frem, for en succesfuldt implementering af et digitalt FM-system – hvilke argumenter skal FM’eren bruge i sin organisationen, hvordan håndteres ”modstanden mod forandringen”, og sidst og ikke mindst hvordan overvinder FM’eren konsulenternes problematisering af data-definitioner og data-indsamling. Indlægget vil blive eksemplificeret med de overvejelser, forberedelser og erfaringer Teknisk Service fra Syddansk Universitet (SDU) har gjort sig, da de valgte at udskifte deres eksisterende FM-system med et nyt udenlandsk system.
Kl. 10:55 Pause
Kl. 11:05 FM drift og samspillet med økonomisystemer
v/Peter Leth Donnerstag, Manager CFO Services, Basico
Hvordan en organisation sikrer, at forretningssystemerne i FM i samspil med økonomisystemet understøtter den optimale drift af bygninger og øvrige aktiviteter i FM organisationen.
Kl. 11:30 Opsamling, debat og workshop
Når du sætter strøm til din administration, skal du vide hvad du vil fra starten
Workshop: I gang på den rigtige - og konkrete - måde
Baseret på små cases og indspark fra dem, som er gået i gang med digitaliseringen, bliver der mulighed for at få belyst og bearbejdet de udfordringer du kender til fra din hverdag, når det omhandler at komme i gang med digitalisering og optimering af driften. Målet er at deltagerne får en håndfuld konkrete punkter og to-dos med hjem, som gør det mere enkelt og konkret at tage de næste værdiskabende skridt mod en mere effektiv driftorganisation. Mød: Nikolai Randal Petersen, Region H, Henrik Tuxen, Bygningsstyrelsen og Jens Dalsgaard, Københavns Universitet.
Kl. 12:30 Messe, Frokost og uddeling af rapporten FM systemer i Danmark vol. 3
Kl. 13:30 Tak for i dag
Vil du vide mere?
Vi har samlet en del baggrundsmateriale i form af artikler, vejledninger og de 2 foregående rapporter. Find det hele her
Tilknyttet materiale
Annoncer