Faglig viden
tablet-menu
Faglig viden
mobile-menu

Søg artikler

102 artikler

Digitaliseringen går stærkt. Overtalt i samfundet digitaliseres processer og workflows, som ændrer vores måde at kommunikere og arbejde sammen på – og forandringerne er nu også kommet til FM-branchen. Mange nye teknologier presser sig ind i vores bygninger, og det påvirker måden at drive og vedligeholde bygningerne på. Sensorer, robotter, Big Data og Augmented Reality er nye teknologier, der er lige om hjørnet, hvis de da ikke er begyndt at sige sig ind i nogle fagområder hos driftsorganisationerne.
28. februar 2018
Mange virksomheder og organisationer har flotte beskrivelser af hvordan det hele skal være i fremtiden, men det lykkes ikke altid, at komme derhen. Strategien fejler, og forklaringerne står i kø, og retter sig mod ændringer i markedet som ikke var forudset, medarbejdere der ikke var dygtige nok eller ikke gjorde som der blev sagt eller...
8. december 2017
Hvor galt det kan gå for en styrelse, når direktionssekretariatet får en ‘innovativ’ idé. Ej, men altså! Var de ikke voksne mennesker?

Jeg gik med arrige skridt hen til mit bord i direktionssekretariatet, mens jeg forbandede nutidens forkælede curling-medarbejdere.

Kort efter havde jeg vores HR-partner i røret.

”Hvad sker der dernede?,” spurgte jeg frustreret. ”Har de ikke lært at rydde op efter sig?”

”Hvem, hvor?” spurgte HR-fyren forvirret.

”Ja, medarbejderne. På de andre etager,” bed jeg. ”Det ligner en losseplads dernede.”
30. november 2017
Hvis Facility Management skal bevæge sig fra at være vicevært over ejendomsadministrator til strategisk samarbejdspartner, skal FM tale direktionens sprog. Første skridt er at underbygge jeres argumenter med eksempler, der flugter med organisationens eksistensgrundlag, så I taler direkte til de handlekraftige beslutningstagere på direktionsgangen.
1. november 2017
Outsourcing, insourcing eller ”right-sourcing”? Hvordan opnår udbyder og indkøbere service kontrakter, der år efter år kan gøre begge parter til vindere?

Der findes ingen facitliste for, om en organisation skal udlicitere eller løse opgaven selv. Det kommer an på hele virksomhedens situation og udviklingsperspektiv, og dermed er det en fundamental strategisk ledelsesopgave at analysere hvilke opgaver, der mest optimalt kan løses af virksomheden selv, og hvilke der bør kunne løses bedre gennem outsourcing.

Når virksomheden har truffet det strategiske valg at udlicitere, så skal den rigtige leverandør findes og det rigtige samarbejdsgrundlag skal formuleres. I det følgende beskrives 8 principper, som bør være afklarede hos både leverandør og indkøber, når kontrakten skal skrives og det gode forhold mellem leverandør og indkøber skal startes op.
12. oktober 2017
Som FM-er besidder man et af de bredeste forretningsområder i organisationen. Det kræver en helhedstænkning, forretningsforståelse og evnen til at kende alle hjørner af organisationen. Derfor kan FM chefen have afgørende indflydelse på organisationens præstationsevne. Men hvordan ser organisationen på FM?
6. oktober 2017
Det var et stolt FM team fra DR Ejendomme og Service, der for fuld musik modtog Driftsherreprisen på DFM netværks årskonference i Helsingør torsdag d. 23. marts 2017.
30. juni 2017
EY har netop afleveret den mest omfattende analyse af facilities management i de danske kommuner nogensinde og den korte historie lyder: FM koster 15 mia. kr. om året i de 98 kommuner, og der kan spares 3,4 mia. kr., men det kræver at kommunerne udvikler ”modne” FM organisationer, der kan arbejde professionelt og strategisk ud fra kerneforretningens strategi og vision.
29. juni 2017
   1 ... 5 ... 11   

                     

                     

 

Annoncer