Søg artikler
480 artikler
I en verden, hvor vi konstant bliver mødt med krav om besparelser, er det egentlig mærkeligt, at kun de færreste har et fuldstændigt realtime overblik af deres energiforbrug. Og det selvom omkostninger til energi hos de fleste FM organisationer udgør en markant del af ens budget. Blot nogle få procents besparelse ville være en hel del penge i absolutte tal.
1. maj 2015
The typical office lease length in Stockholm, Oslo, Copenhagen and Helsinki is between 3-10 years. With over 40 million sqm office space, high rents, low
utilization rates and productivity problems, it is time to take a more holistic lifecycle perspective on the workplace. Smart Offices and related innovations makes organizations attractive, enhances the employees’ experience and increases their productivity, enables cost savings and drives sustainability. We also see workplace management area as a key for us in FM business to use to take FM to a higher level, to shift from cost focus to more of a value focus. We do not just deliver services, we deliver value!
utilization rates and productivity problems, it is time to take a more holistic lifecycle perspective on the workplace. Smart Offices and related innovations makes organizations attractive, enhances the employees’ experience and increases their productivity, enables cost savings and drives sustainability. We also see workplace management area as a key for us in FM business to use to take FM to a higher level, to shift from cost focus to more of a value focus. We do not just deliver services, we deliver value!
1. maj 2015
De få kommuner, der har bibeholdt en decentral drift af kommunens ejendomme, er typisk tilfredse med både pris og kvalitet, man har alligevel planer om en centralisering. Cirka otte ud af 10 kommuner er tilfredse med pris og kvalitet på ejendomsområdet. Blandt kommuner med en forvalterstruktur ønsker man at bevæge sig mod en mere centraliseret ejendomsforvaltning for bedre pris og kvalitet.
Undersøgelsen bekræfter BDOs erfaringer fra arbejdet i kommunerne: Har man først taget fat på optimering gennem organisering, bliver mulighederne endnu tydeligere.
Undersøgelsen bekræfter BDOs erfaringer fra arbejdet i kommunerne: Har man først taget fat på optimering gennem organisering, bliver mulighederne endnu tydeligere.
1. maj 2015
De fleste ved, at beliggenhed er vigtig når både private og virksomheder vælger hvor de skal bosætte sig. Hvordan og hvilke beliggenhedsfaktorer der påvirker prisen for både ejerboliger og erhvervslejemål er nu undersøgt af forskere fra Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi ved Københavns Universitet.
1. maj 2015
Da PLH Arkitekter udformede konkurrenceforslaget til det nye hovedsæde, blev DSV’s tydelige vision om ’One Company – One DSV’ oversat til en enkel og kvadratisk bygning – ét rum, hvor alle medarbejdere er lige. Konceptet vandt genklang i DSV’s bestyrelse ikke mindst fordi det genkalder historien om firmaets spæde start tilbage i 1976, hvor en håndfuld selvstændige vognmænd sad sammen i ét rum og grundlagde den virksomhed, der i dag beskæftiger 22.000 medarbejdere på verdensplan.
1. maj 2015
I maj 2015 gennemførte de to uddannelser for fjerde gang et lærerigt tværprofessionelt samarbejde med fokus på at kvalificere studerende til at udvikle funktionelle køkkener, kantiner og gode måltider på arbejdspladser eller uddannelsesinstitutioner. Projektet fokuserede både på hensyn til slutbruger, driftsmæssig ressource-optimering, økologi og madspildsreduktion, arbejdsmiljøhensyn, hygiejne, brandsikkerhed med mere.
1. maj 2015
Som FM-ere er vi rigtigt gode til at administrere drift og vedligehold. Men hvor gode er vi til at håndtere et samarbejdsforhold? Hvor gode er vi til at have med mennesker at gøre både internt i organisationen og udadtil?
Sådan lød spørgsmålene fra professor Christian Coenen fra ZHAW – Zurich University of Applied Sciences, der var indbudt som hovedtaler på DFM netværks Årskonference 2015.
Sådan lød spørgsmålene fra professor Christian Coenen fra ZHAW – Zurich University of Applied Sciences, der var indbudt som hovedtaler på DFM netværks Årskonference 2015.
1. februar 2015
FM kan spille en central rolle i at forandre kulturen på en arbejdsplads og medvirke til at styrke både medarbejdermotivation og bundlinje. Det er læren fra et projekt i PostNord om opgradering af faciliteterne i det internationale postcenter ved Københavns Lufthavn. Opgaven blev løst af FM-afdelingen i PostNord i samarbejde med kulturdesignbureauet UiWE. UiWE har specialiseret sig i at skabe helhedsorienterede løsninger for mennesker og virksomheder ved at forbinde kultur- og rumforståelse.
1. februar 2015
Som facilitator for session I var det min rolle at introducere deltagerne for tre meget interessante og meget forskellige oplæg. De er kort resumerede herunder og to af oplæggene er fyldigere beskrevet i de følgende artikler.
Resultater og erfaringer fra arbejde med Shared Spaces blev præsenteret af Susanne Balslev, DTU. Forskningsarbejdet er udført af Rikke Brinkø, Ph.d.studerende CFM, DTU Det er overraskende interessant, at bringe ’shared’-tankegangen et facilitetsniveau op. Med et projekt omkring Lyngby Idrætsby blev det at dele faciliteter, bragt fra ’stolen og skrivebordet’ til dobbelt udnyttelse af rum, det fælles rum. Flere typer på Shared Space, en ny typologi over shared space blev behandlet.
Resultater og erfaringer fra arbejde med Shared Spaces blev præsenteret af Susanne Balslev, DTU. Forskningsarbejdet er udført af Rikke Brinkø, Ph.d.studerende CFM, DTU Det er overraskende interessant, at bringe ’shared’-tankegangen et facilitetsniveau op. Med et projekt omkring Lyngby Idrætsby blev det at dele faciliteter, bragt fra ’stolen og skrivebordet’ til dobbelt udnyttelse af rum, det fælles rum. Flere typer på Shared Space, en ny typologi over shared space blev behandlet.
1. februar 2015
Annoncer