Søg artikler
21 artikler
Flytningen af Nordeas nordiske hovedkontorer er en enestående chance for at organisere arbejdet og arbejdspladserne på en ny måde. Det indebærer bl.a. et farvel til papirbunker og mindre daglig kontakt mellem ledere og medarbejdere.
1. februar 2014
Et norsk mediehus oplevede, hvordan man ved at involvere medarbejdere i et flytteprojekt, fik skabt en forandringsparathed, der kunne bruges til at forandre og styrke kerneforretningen.
1. februar 2014
Et udviklingsprojekt i Odense Kommune, havde som udgangspunkt fokus på optimering af kommunens eksisterende bygningsmasse. Processen tog dog snart fart og drejning til også at rumme mulighed for radikale organisationsændringer. ”Vi har fået seriøse aha-oplevelser” siger de involverede parter i Odense Kommune. Baggrunden er de overraskende svar, som en space management-analyse har resulteret i. Blandt andet er der blevet rokket kraftigt ved overbevisningen om, at bygningerne skulle være omdrejningspunktet i optimeringsprocessen.
1. november 2013
Rum påvirker både den måde mennesker har det på, og den måde mennesker
interagerer med hinanden på. Vi tænker dog ikke altid over, at rum påvirker.
Rummene er der bare, og vi færdes bare i dem. Derfor er vi heller ikke altid
dygtige nok til at udnytte de muligheder, og gennemskue de udfordringer,
rum indeholder. Ofte reducerer vi vores forhold til udelukkende at handle om
rum som en driftsomkostning. Vi vil med denne artikel gerne argumentere
for at rummet i langt højere grad er en strategisk ressource der både påvirker
mennesker og samspillet mellem mennesker, og som derfor kan bidrage positivt
til organisationens performance.
interagerer med hinanden på. Vi tænker dog ikke altid over, at rum påvirker.
Rummene er der bare, og vi færdes bare i dem. Derfor er vi heller ikke altid
dygtige nok til at udnytte de muligheder, og gennemskue de udfordringer,
rum indeholder. Ofte reducerer vi vores forhold til udelukkende at handle om
rum som en driftsomkostning. Vi vil med denne artikel gerne argumentere
for at rummet i langt højere grad er en strategisk ressource der både påvirker
mennesker og samspillet mellem mennesker, og som derfor kan bidrage positivt
til organisationens performance.
1. august 2013
Det finns åtminstone två skäl till att man kan luras av begreppet ovan. Det ena är
ordet Arbetsplatser och det andra är ordet Aktivitetsbaserade.
ordet Arbetsplatser och det andra är ordet Aktivitetsbaserade.
1. august 2013
Gennem indsamling af lejemålsprospekter og beregning af alle udgifter kan det
konstateres, at prisen for en kontor arbejdsplads kun varierer lidt i forhold til
beliggenhed, fordi huslejen udgør under halvdelen af det samlede beløb. Med
Space Management kan man undgå overflødige m² og reducere de samlede
omkostninger. I jagten på den laveste omkostning til lejemålet skal man dog
passe på ikke at ødelægge medarbejderens produktivitet, hvilket for alvor vil
koste dyrt.
konstateres, at prisen for en kontor arbejdsplads kun varierer lidt i forhold til
beliggenhed, fordi huslejen udgør under halvdelen af det samlede beløb. Med
Space Management kan man undgå overflødige m² og reducere de samlede
omkostninger. I jagten på den laveste omkostning til lejemålet skal man dog
passe på ikke at ødelægge medarbejderens produktivitet, hvilket for alvor vil
koste dyrt.
1. august 2013
Mens man generelt i landet afventer den nationale skolereform har Helsingør
Kommune udfordret en lokal folkeskole med en space management -analyse
og gennemført en vellykket mindre ombygning for at optimere anvendelsen af
eksisterende fysiske rammer. Nationale undersøgelser peger på, at folkeskoler
kun anvender deres bygningsareal med 40-50 % af det mulige. Sådan ser det
også ud i Helsingør Kommune. Den viden har vi gjort nytte af i denne case. Det
vækker jo en bygningsejers interesse at samle flere aktiviteter på de samme
kvadratmetre.
Kommune udfordret en lokal folkeskole med en space management -analyse
og gennemført en vellykket mindre ombygning for at optimere anvendelsen af
eksisterende fysiske rammer. Nationale undersøgelser peger på, at folkeskoler
kun anvender deres bygningsareal med 40-50 % af det mulige. Sådan ser det
også ud i Helsingør Kommune. Den viden har vi gjort nytte af i denne case. Det
vækker jo en bygningsejers interesse at samle flere aktiviteter på de samme
kvadratmetre.
1. august 2013
Den økonomiske krise tvinger virksomhederne til nøje at overveje hver en
kvadratmeter, de bruger på medarbejdere. Udfordringen er at få optimal
økonomisk udnyttelse af virksomhedens kvadratmetre og samtidig
bevare den fysiske og psykiske arbejdsglæde blandt medarbejderne. En af
løsningerne er brugen af Space Management værktøj.
kvadratmeter, de bruger på medarbejdere. Udfordringen er at få optimal
økonomisk udnyttelse af virksomhedens kvadratmetre og samtidig
bevare den fysiske og psykiske arbejdsglæde blandt medarbejderne. En af
løsningerne er brugen af Space Management værktøj.
1. august 2012
FOKUS PÅ ARBEJDSKULTUR
OG ADFÆRD I STORRUMMET
Når der bygges eller renoveres kontorbygninger i dagens
Danmark er det nærmest utænkeligt at forestille
sig, at det færdige resultat ville være en kontorbygning
indrettet med flotte og gennemførte cellekontorer. Der
indrettes med storrumskontorer i stor stil.
OG ADFÆRD I STORRUMMET
Når der bygges eller renoveres kontorbygninger i dagens
Danmark er det nærmest utænkeligt at forestille
sig, at det færdige resultat ville være en kontorbygning
indrettet med flotte og gennemførte cellekontorer. Der
indrettes med storrumskontorer i stor stil.
1. august 2012
For tredje år i træk er der gennemført en undersøgelse
blandt de professionelle FM’ere og resultatet viser, at
Facilities Management bliver et stadigt vigtigere strategisk
område for mange organisationer, og at FM har
bidraget positivt til at forbedre virksomhedernes bundlinje
blandt de professionelle FM’ere og resultatet viser, at
Facilities Management bliver et stadigt vigtigere strategisk
område for mange organisationer, og at FM har
bidraget positivt til at forbedre virksomhedernes bundlinje
1. februar 2012
Annoncer