Faglig viden
tablet-menu
Faglig viden
mobile-menu

Søg artikler

480 artikler

Du sidder nu med årets første udgave af FM Update og ikke helt overraskende handler det om vores kerneopgave i FM: at skabe værdi. At gøre en forskel i måden vi løser opgaven på, så det skaber værdi for medarbejderne, virksomheden/organisationen samt den økonomiske bundlinje. Ofte skaber vores løsninger den indirekte værdi – via de fysiske rammer, som er helt afgørende for en virksomheds ”trivsel”.
1. februar 2017
Drivkraften for professionel udvikling har altid været ny teknologi og nye forretningsmodeller – og teknologi og forretningsmodel kan være svære at adskille. Uden ny teknologi kommer der ikke nye forretningsmodeller, men uden nye forretningsmodeller får ny teknologi ingen gennemslagskraft.
1. februar 2017
FM Update nr 1 2017 præsenterer de 4 nominerede kandidater til årets driftherrepris. læs om FM systemer vol. 2 og CFM's konference om Added Value.
1. februar 2017
Ved systematisk at indsamle og analysere data fra bygninger og de mennesker, der færdes i dem, kan FM-organisationen optimere driften og skabe innovation. Og det er ikke så svær at komme i gang med Big Data-eksperimenterne, siger to eksperter.
1. februar 2017
NORDISK FM KONFERENCE
Center for Facilities Management (CFM) afholdt for anden gang en nordisk FM konference den 29.-30. august 2016 på DTU – 5 år efter den første nordiske konference i 2011. Konferencen var arrangeret i samarbejde med DFM netværk og havde i alt 90 deltagere. Formålet med konferencen var – ligesom sidst – at formidle ny viden og skabe dialog mellem forskere og praktikere i de nordiske lande. Udover deltagere fra Danmark, Norge, Sverige og Finland, så havde vi denne gang også nogle deltagere fra Holland, bl.a. vores nære samarbejdspartner Theo van der Voordt fra Delft University of Technology.
1. november 2016
The CiB Working Commission on the Usability of Workplaces (W111) has since its inception in 2001 operated as an integrated, international network of researchers, practitioners and organisations. The network was originally formed as a task group (TG51) to investigate the application of an international standard on usability, previously applied in the evaluation of consumer products, to the built environment. The work of W111 extends the work of CiB by taking the perspective of people, organizations and communities who use the built environment. The concepts, methods and tools developed in the usability work, envision an environment that is user-centric, service-driven and value adding by emphasizing the effect of our environments on efficiency, effectiveness and user satisfaction.
1. november 2016
KAN VI DELE MERE?
Shared space er et samlende begreb for arealer og faciliteter der deles mellem personer fra forskellige organisatoriske sammenhæng. Det lyder måske udfordrende, men vi deler allerede mere end vi lige tænker over. Offentlig transport, andelsboliger og brugsforeninger har eksisteret længe, co-work kontorer kan efterhånden findes i de fleste større byer, og nye tiltag som Uber og AirBnB får stadig større plads i vores bevidsthed. Så hvorfor ikke også dele underudnyttede skolelokaler, sportsfaciliteter eller virksomhedslokaler? For undersøgelser viser at rigtig mange lokaler nemlig står tomme en stor del af tiden. Politiken skrev i 2012 at undersøgelser viste at lokalerne i folkeskolen i gennemnit stod tomme 50 % af tiden og en undersøgelse lavet af signal arkitekter i 2013 viste af det samme var gældende for kontorlokaler (Saietz, 2012; Signal arkitekter, 2013).
1. november 2016
Min PhD-afhandling ”BRUGERVENLIG BYGGEPROGRAMMERING TIL HOSPITALS DESIGN” [1], som jeg forsvarede i april 2016, er et bidrag til den igangværende debat om, hvorledes man kan forbedre designprocesserne for komplekse byggerier, for eksempel
hospitaler. Hospitaler er interessante, da de er store og komplekse byggerier, som koster mange penge og tager mange år at bygge. Derudover er de underlagt krav fra mange aktører: Politikere på regionalt og landsniveau udstikker de økonomiske rammer og målsætninger for, hvad hospitalerne skal kunne, hvor mange der skal behandles osv., men rammerne og målene er ikke nødvendigvis faste og bliver ofte ændret i løbet af byggeprocessen. Interessenterne i et hospitalsbyggeri består af mange forskellige grupper: Politikere, bygherrer, arkitekter, ingeniører, entreprenører, ansatte, patienter og pårørende. Gruppen af
ansatte kan videre underinddeleses i en mængde forskellige faggrupper, læger, sygeplejersker, portører, rengøringspersonale, lægesekretærer, kontoransatte, facility managere m.fl., som ikke nødvendigvis deler det samme syn på, hvordan et hospital skal indrettes for at understøtte netop deres arbejde.
1. november 2016
De 98 danske kommuner er forskellige i størrelse, men står over for de samme udfordringer med hensyn til at eje, bygge, drifte, vedligeholde og udvikle faciliteter som skoler, daginstitutioner, administrationsbygninger og sportshaller. CFM og FOA har sammen gennemført en undersøgelse af 6 kommuners erfaringer med at etablere et nyt ejendomscenter og 65 kommuner har via en national spørgeundersøgelse suppleret med deres erfaringer med at etablere et ejendomscenter. Denne artikel bringer de væsentligste resultater til inspiration for dem der selv står overfor etablering af et ejendomscenter.
1. november 2016
Fm Update nr 4 2016. koncentrerer sig primært om CFM's nordiske konference om usability
1. november 2016
   1 ... 16 ... 48   

                     

                     

 

Annoncer