Faglig viden
tablet-menu
Faglig viden
mobile-menu

Sådan vil Region Sjælland indføre digital helpdesk

22. februar 2019
Nils-Ole Heggland
Journalist, kommunikationsrådgiver
Heggland kommunikation

DxJRxGEX4AEMGcT

Med Nykøbing F. Sygehus som spydspids vil Region Sjælland indføre digital FM-helpdesk for alle seks sygehuse og over 500 bygninger. Alle lokaler og bygningsaktiver skal registreres digitalt, fortalte teknisk souschef Kim G. Møller på et erfa-møde for FM-brugere.

”På Nykøbing Falster Sygehus skal vi stå for et pilotprojekt, hvor vi i første kvartal 2019 går i gang med DaluxFM’s HelpDesk-modul til alle rekvisitioner vedrørende bygninger. Senere skal modulet rulles ud på de øvrige fem sygehuse i regionen.”

Sådan fortalte Kim G. Møller i december på et erfa-møde på DTU for brugere af digitale FM-systemer. Han er souschef i den 25 mand store Teknisk Afdeling på Nykøbing F. Sygehus med omkring 1.600 ansatte og 75.000 kvm bygninger.

Regionen med hovedsæde i Sorø på Midtsjælland bruger i øjeblikket otte DaluxFM-moduler til at holde styr på 390.000 kvm ejendomme, fordelt på 533 bygninger. De udløser hvert år omkring 7.200 opgaver om fx vedligehold eller reparationer, og de opgaver vil regionen have bedre styr på.

I øjeblikket bliver opgaver eller rekvisitioner registreret via to forskellige systemer, hvoraf det ene, TEK-REK, ikke længere supporteres. Derfor besluttede regionens interne Byggeteknisk Forum sidste forår, at Nykøbing som det første sygehus skulle indføre HelpDesk-modulet fra Dalux.

OVERBLIK OG BESPARELSER
Beslutningen omfatter, at data om både alle lokaler eller rum og alle bygningsdele skal registreres digitalt inklusive tegningsmateriale.

”Overordnet forventer vi dels at få et bedre overblik over opgaver og bygninger, dels at spare tid, når de løbende opgaver skal udføres – ikke mindst ved indsamlingen af data, fordi vi fremover kan hente de fleste oplysninger digitalt. Det vil frigøre ressourcer til kerneopgaverne i regionen, og i Teknisk Afdeling får vi samtidig synliggjort vores serviceydelser over for de øvrige dele af regionen,” siger Kim G. Møller.

Han tør ikke vurdere, hvornår og hvordan DaluxFM HelpDesk bliver rullet ud på de øvrige sygehuse. Begge dele afhænger blandt andet af de erfaringer, som bliver høstet i Nykøbing.

"Der er endnu ikke taget nærmere stilling til den videre udrulning. Det kan blive på sygehus ad gangen, eller det kan ske med flere sygehuse på en gang. Sygehusene i Køge og Roskilde har fælles ledelse, og det samme gælder sygehusene i Næstved, Slagelse og Ringsted. Det vigtigste er, at det, vi får lært af implementeringen, kommer de andre til gode,” siger Kim G. Møller.

STORT BYGGEPROJEKT
Han og den øvrige Teknisk Afdeling i Nykøbing er i forvejen i fuld gang med andre DaluxFM-moduler, fordi hovedparten af sygehuset ved Guldborgsund er opført i 1950’erne og er ved at blive moderniseret. I maj sidste år overtog afdelingen således driften af en nyopført bygning med blandt andet 85 tidssvarende enestuer til erstatning for tidligere flersengsstuer.

”Der var helt præcis 899 enheder til vores Assets-modul, og ved nytår havde vi stadig 71 opgaver aktive. Alt er lagt digitalt ind fra starten, og derfor har vores teknikere og håndværkere dokumentation, fx tegningsmateriale, lige ved hånden via deres tablets. Vores næste mål er at opsætte QR-koder på alle bygningsdele,” fortæller Kim G. Møller.

Den nye bygning udgør første etape til 270 millioner kroner af den samlede modernisering og udbygning, som løber frem mod 2030. I januar frigav regionsrådet 5,3 millioner kroner til at udarbejde program for anden etape og gennemføre rådgiverudbud. Samlet har regionen reserveret godt 660 millioner kroner til anden etape, der omfatter 180 nye enestuer og to ekstra operationsstuer. 

FM i Region Sjælland

  • 390.000 kvm fordelt på 533 bygninger og 6 sygehuse
  • 7.200 årlige rekvisitioner/opgaver med bygninger/installationer
  • Bruger 8 DaluxFM-moduler, bl.a. Assets, Bygningsarkiv og HelpDesk
  • Nykøbing F. Sygehus gennemfører pilotprojekt for HelpDesk
  • Mål om bedre overblik, hurtigere dataindsamling og bedre service

DaluxFM

  • Digitale FM-systemer udviklet af it-virksomheden Dalux
  • Grundlagt i 2005, hovedkontor på Nørrebro
  • 30.000 private og offentlige DaluxFM-brugere med 20+ mio. kvm
  • Adskillige kommuner og regioner bruger DaluxFM til ejendomsdrift mv.
  • Integreret og modulopbygget system med bl.a. drift & vedligehold, energistyring og bygningssyn
Lignende artikler
At købe og implementere et FM system er en langstrakt og krævende proces. Det kræver selvindsigt, afklarede ambitioner og rigtig god tid! Man skal dedikere sig fuldt til implementering og implementeringen starter længe inden indkøbet af systemet.
16. marts 2020
Digitale løsninger, værktøjer og muligheder fylder stadig mere i vores hverdag - både derhjemme og på arbejde.
12. december 2019
Annoncer