Kom med input til Årskonferencen 2020

Kære medlemmer,
Vi er i fuld gang med at planlægge årskonferencen for 2020. Vi arbejder med temaet:
Udvikling af FM med de 17 verdensmål som værktøj
Vi ønsker at gøre konferencen så relevant som muligt for jer alle og derfor ønsker vi jeres input til indlægsholdere, cases, ideer og andet.
Vi oplever at flere virksomheder bruger verdensmålene som redskaber i hverdagen og vi ønsker at dele de gode eksempler på konferencen. Vi er på udkig efter jeres bedste cases og helst de helt enkle og billige.
Eksempler kunne være
- lånecykler = mindre taxa
- Mindre kopper = mindre kaffe = penge til økologi
- Pop-up skærmbillede der beder folk slukke når de går hjem
- Rester fra frugt ordning der genbruges i kantinen
- Bytte bod = øget genbrug
Send alle dem du har til laura@dfm-net.dk
Derudover er vi på jagt efter gode cases eller indspark på følgende temaer:
- FM-organisationens rolle i forhold til virksomhedens primære aktiviteter.
Traditionelt set har det været FM-organisationers opgave alene at fungere som en supporterende enhed for de primære kerneopgaverne. I stigende grad er der eksempler på at FM-organisationen inviteres ind til bordet og er med til at udvikle og forbedre de primære kerneopgaver. Kender du nogen cases på dette? Virksomheder der er gode til det?
- Fra Anlæg til Drift.
Et succesfuldt byggeri, er typisk at byggeri hvor alle aktører omkring bygningen inddrages og kommer med relevante inputs. En rettidig inddragelse af brugerne og den pågældende driftsorganisation kan oftest reducere behovet for en lang og dyr idriftsættelse og være nøglen til at få en bygning som både er billig og som let kan driftes i mange år.
Er der nogen der kender til en succeshistorie, hvor det er lykkedes at stille driftsmæssige krav til en kommende bygning og hvor kravene er blevet fulgt fra anlæg til drift?
- Leverandør styring og serviceaftaler.
En stordel af omkostningerne ved at drive ejendomme, er ofte de mange årlige service, særligt på de tekniske anlæg. En velserviceret ejendom giver både en høj grad af tilfredshed hos dens brugere og kan samtidig også være langt billigere at drifte. Det er derfor afgørende at have styr på kvaliteten og omfanget af sine serviceaftaler og styringen af sine leverandører.
Er der nogen der kender til succeshistorier hvor en FM organisation har arbejdet aktiv med deres serviceaftaler for at skabe et overblik og optimere aftalerne?
- Brug af BIM modeller i driftsorganisationer.
Som et resultat af den teknologiske udvikling, er det både lettere og billigere at få udarbejdet digitale bygningsmodeller og tegningsmateriale. De digitale muligheder forekommer uendelige og har mange bud og svar på hvad der kan lade sig gøre. Udfordringen består således i at kunne stille de rigtige og relevante spørgsmål, samtidig med at tilrettelægge sine løsninger ud fra de tilgængelige resurser.
Der har de seneste år været mange cases på meget specifikke anvendelser af BIM i både projektering og udførelse, men er der nogen cases for brug af BIM i driftsorganisationer? Kender du nogen eller har hørt om nogen?
Derudover
Er der oplægsholdere du gerne vil høre? Temaer du gerne vil have fokus på? Hold dig endelig ikke tilbage – konferencen bliver med garanti bedst, hvis I spiller ind.
Send alle ideer, forslag, input eller praj til laura@dfm-net.dk og gerne inden d. 16. oktober 2019.
Vi glæder os til at arbejde videre med jeres input.
Mange hilsner, på vegne af konferenceudvalget,
Laura Lindahl